Έναρξη: 22-07-2016 21:00
Οι Δράκοντες των Αίνων, Άγιος Νικόλαος Βίτσας Ζαγορίου,1618-1619
Ημερομηνία: Παρασκευή 22 Ιουλίου 2016
Μέρος: Δελφοί
Ώρα: 21:00
Είσοδος δωρεάν
ΔΡΑΚΟΝΤΕΣ ΣΕ ΕΠΟΧΗ ΑΒΕΒΑΙΟΤΗΤΑΣ: Κοσμολογικές απεικονίσεις από τη Βυζαντινή και Μεταβυζαντινή τέχνη
Διάλεξη του Χρήστου Μεράντζα, Eπίκουρου Καθηγητή, Πανεπιστημίου Πάτρας.
Ο Χρήστος Δ. Μεράντζας είναι Επίκουρος Καθηγητής στο Τμήμα Διαχείρισης Πολιτισμικού Περιβάλλοντος & Νέων Τεχνολογιών του Πανεπιστημίου Πατρών, όπου και διδάσκει Ιστορία των Πολιτισμών. Έχει κάνει σπουδές Αρχαιολογίας στα Πανεπιστήμια Ιωαννίνων, Louvain-la-Neuve (Βέλγιο) και Paris Ι (Γαλλία). Είναι διδάκτορας Βυζαντινής Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και μεταδιδάκτορας του ιδίου Πανεπιστημίου. Έχει διατελέσει υπότροφος της Βελγικής Κυβέρνησης και του Κοινωφελούς Ιδρύματος «Λίλιαν Βουδούρη». Έχει εργαστεί στην Αρχαιολογική Υπηρεσία, στο Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού και στο Εργαστήριο Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων (Τμήμα Ιστορίας-Αρχαιολογίας). Έχει διδάξει κατά τα ακαδημαϊκά έτη 2007-2008 και 2008-2009, ως επισκέπτης καθηγητής, στο Τμήμα Γλώσσας, Λογοτεχνίας & Πολιτισμού του Πανεπιστημίου Αργυροκάστρου (Αλβανία) το μάθημα Πολιτισμική θεωρία. Υπήρξε επίσης μέλος ΣΕΠ στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο στη θεματική ενότητα Ελληνικός Πολιτισμός για τα ακαδημαϊκά έτη 2008-2009 και 2009-2010.
Το συγγραφικό του έργο περιλαμβάνει τις μελέτες: 1. Η εικονογράφηση των Αίνων στη μεταβυζαντινή μνημειακή ζωγραφική του ελλαδικού χώρου (16ος-18ος αι.). Η συμβολική θεώρηση της έννοιας του χρόνου στην Οικουμένη και στο Σύμπαν, Κέντρο Ερευνών Παράδοσης και Πολιτισμού & Εκδόσεις Ολκός, Ιωάννινα 2005, 2. A Treasured Memory. Ecclesiastical Silver from Late Ottoman Istanbul in the Sevgi Gönül Collection, Vehbi Koç Foundation, Istanbul 2006 (αγγλικά και τουρκικά) [σε συνεργασία με την ερευνήτρια στο CNRS (Γαλλία), δρ. Brigitte Pitarakis], 3. Ο τόπος της αγιότητας και οι εικόνες του. Παραδείγματα ανάγνωσης της τοπικής ιστορίας της Ηπείρου κατά τη μεταβυζαντινή περίοδο, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Ιωάννινα 2007, 4. Χρήστος Δ. Μεράντζας (επιμέλεια), Πρακτικά Α΄ Επιστημονικού Συνεδρίου για τα Τζουμέρκα: «Ο Τόπος, η Κοινωνία, ο Πολιτισμός. Διάρκειες και Τομές», Ιστορική και Λαογραφική Εταιρεία Τζουμέρκων-Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Ιωάννινα 2009.
Ένα μέρος της αρθρογραφίας του διαπραγματεύεται ζητήματα που αφορούν στην πολιτισμική προσέγγιση της ιστορίας της μεταβυζαντινής εικονογραφίας, με ιδιαίτερη έμφαση στην πολιτισμική συγκρότηση των εικόνων που σχετίζονται με τις έννοιες του χώρου και του χρόνου. Το υλικό αυτό εστιάζει στη συγκριτική μελέτη των μεταβυζαντινών ιδιοποιήσεων της ελληνορωμαϊκής εικονογραφίας του χώρου και χρόνου.
Η τρέχουσα ερευνητική του δραστηριότητα εστιάζει στη μελέτη της πολιτισμικής ιστορίας του σώματος, με έμφαση στη μετάβαση από τον αρχαίο ελληνικό και ρωμαϊκό κόσμο στον βυζαντινό. Καρπός της έρευνας αυτής είναι το πόνημα με τίτλο: Ο αντεστραμμένος Διόνυσος. Σχεδίασμα μιας σωματοθεωρίας αλγαισθητικού αυτοκαταναγκασμού, Σμίλη, Αθήνα 2011. Από τις ίδιες εκδόσεις έχει κυκλοφορήσει και ένα δεύτερο πόνημα με τίτλο: Οι πολιτισμικές συνιστώσες του «τόπου της αγιότητας». Η συλλογή εικόνων της μονής Βύλιζας Ματσουκίου, Σμίλη, Αθήνα 2012.
Εξέδωσε μόλις μια μονογραφία, η οποία ουσιαστικά αποτελεί τη συνέχεια του Αντεστραμμένου Διονύσου, με θέμα την ετερότητα στον βυζαντινό πολιτισμό και τίτλο: Αναχωρά(-η)ση. Μορφές ετερότητας στον βυζαντινό πολιτισμό, Σμίλη, Αθήνα 2014.
Έχει επίσης μεταφράσει στα ελληνικά τα βιβλία των: Φρανσουάζ Φροντιζί-Ντυκρού, Ο Δαίδαλος. Η μυθολογία του τεχνίτη στην αρχαία Ελλάδα, εκδ. Ολκός, Αθήνα 2002, Πιερ Βιντάλ-Νακέ, Ο θρυμματισμένος καθρέφτης. Αθηναϊκή τραγωδία και πολιτική, εκδ. Ολκός, Αθήνα 2003, Πιερ Βιντάλ-Νακέ, Η Ατλαντίδα. Μικρή ιστορία ενός πλατωνικού μύθου, εκδ. Ολκός, Αθήνα 2006.
← Επιστροφή